loading

70 let od zahájení výroby těžkých vozíku Hyster v Nijmegenu

Main Image

Letos to bude přesně sedmdesát let od založení továrního závodu v holandském Nijmegenu, který proslul zejména výrobou těžkých vozíků Hyster (kategorie tzv. „Big Trucks“). První takový vozík sjel ze zbrusu nové linky v lednu 1953, v říjnu téhož roku se uskutečnilo oficiální slavnostní otevření závodu, který byl v regionu významným zaměstnavatelem. Možná i proto tehdy na „otvíračku“ dorazilo přes 500 hostů včetně těch nejvyšších státních úředníků. Symbolického přestřižení pásky se ujal starosta města Nijmegen a následně projel branou továrny na vozíku Hyster.

Hyster_Nijmegen.jpg

Továrna stojí na stejném místě dodnes, jen se poněkud rozšířily její kapacity. V současnosti je zde alokována téměř kompletní produkce těžkých manipulačních vozíků Hyster včetně jejich vývoje a testování. Z výrobních linek zde sjíždějí vysokozdvižné vozíky s nosnostmi od 8 do 48 tun, kontejnerové manipulátory a rovněž Reach Stacker Hyster RS46. Vývojové centrum v Nijmegenu uvedlo v posledních letech na trh několik inovací, týkajících se kategorie Big Trucks. Za všechny stojí za zmínku například kompletně přepracovaná kabina s působivým vnitřním designem a vylepšenou ergonomií ovládacích prvků, která se postupně stala zavedeným standardem napříč všemi modelovými typy v rámci kategorie těžkých vozíků. Stejně tak odsud pochází nová generace motorů s emisní normou Stage V a motory, umožňující spalování čisté nafty z obnovitelných surovin (HVO100). Toto palivo má na rozdíl od klasické nafty o 30 % nižší emise pevných částic a při jeho spalování se vyprodukuje až o 90 % méně CO2 . Náročným úkolem pro konstruktéry je vývoj bezemisních technologií pro velké přístavní stroje. V Nijmegenu jsou testovány a vyvíjeny velkokapacitní lithium-iontové baterie a nejmodernější vodíkové palivové články, které by se mohly v pohonu těchto strojů v budoucnu také uplatnit. Jeden kontejnerový manipulátor Hyster s těmito články je nyní testován na přístavním překladišti v Los Angeles, vodíkový manipulátor na prázdné kontejnery najdeme také v pilotním provozu hamburského přístavu; ve fázi vývoje je velký Reach Stacker na vodík pro přístav ve Valencii. Zajímavostí je také vůbec první terminálový tahač s vodíkovými palivovými články Nuvera, který Hyster vyvíjí ve spolupráci se známým výrobce lodních tahačů Capacity.